کد مقاله را وارد کنید !
بررسی انواع خسارات ناشی از نقض علائم تجاري در حقوق انگلستان و آمریکا
دوره 4، شماره 1، 1403، صفحات 67 - 77
نویسندگان : علیرضا رحیمی قدیم* 1

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم انسانی، گروه حقوق مالکیت فکری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده :
اعطای خسارت به‌عنوان جبران نقض حقوق علائم تجاری، به‌طور فزاینده‌ای در اقتصادهای مدرن‌‌شده جهان اهمیت پیدا کرده است. نحوه محاسبه و ارزیابی خسارات ناشی از نقض حقوق علائم تجاری، همواره از یک سو برای محاکم قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری و از سوی دیگر برای مالکان این حقوق به‌منظور اثبات رابطه سببیت بین فعل مرتکب و ورود خسارت، چالش‌برانگیز بوده است. به همین علت، در قوانین برخی کشورها مفهومی به نام خسارت اسمی یا اعتباری در مقابل خسارت واقعی ایجاد گردید. اصولاً منفعتی که متخلف از نقض حقوق علائم تجاری کسب می‌نماید، بیش از خسارتی است که دارنده آن حقوق متحمل می‌شود و به همین علت است که در انگلستان، مالک علامت تجاری در انتخاب بین دریافت خسارت واقعی و سود مرتکب مخیّر است. بااین‌حال، با افزایش موارد نقض حقوق علائم تجاری و رشد کالاهای تقلبی، در ایالات‌متحده آمریکا، دادگاه‌ها متوجه شده‌اند که اعطای خسارت تنبیهی ممکن است یک عامل بازدارنده ضروری برای محافظت از منافع دارندگان علائم تجاری باشد.
کلمات کلیدی :
علائم تجاری، خسارت، مالکیت، فکری، انگلستان، آمریکا
بازدید امروز
236
بازدید دیروز
197
بازدید کل
130,009
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !