کد مقاله را وارد کنید !
بررسی نظرات فقها امامیه در مورد ابراء ذمه پزشک
دوره 2، شماره 3، 1401، صفحات 44 - 60
نویسندگان : محسن معینی 1 ، مهدی صالحی* 2

1 کارشناسی ارشد حقوق، گرایش جزا و جرم¬شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، شهر رودهن، تهران

2 استادیار الهیات و معارف اسلامی، گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، شهر رودهن، تهران

چکیده :
اصل برائت در فقه به معنای برائت ذمه از تکلیف و دین است. ابراء، ساقط کردن حقی که شخصی بر ذمه دیگری دارد، به عبارتی اسقاط حق ثابت بر ذمه دیگری است. بنا به نظر مشهور فقها، ابراء نوعی ایقاع است و در متون فقهی، پزشک به هر حال در اتلاف بیمار یا نقصان او مباشرت داشته است، چون نقصان یا تلف نتیجه رفتار او بوده، او قصد فعل را داشته و در عین حال قصد جنایت نداشته است، وانگهی، اذن بیمار در درمانش منافاتی با ضمان طبیب ندارد. همه فقها قائل به اخذ برائت می¬باشند، که امام صادق (ع) به نقل از فرمایشات امیرمؤمنان علی (ع) بر این موضوع صحه گذاشته اند. اقدام قانون گذار در اعطاء حق ابراء طبیب به خود بیمار یا وقتی غیرمکلف یا غیر قادر به ابراء است، به ولی شرعی او برای برائت از ضمان ناشی از مرگ وی بر خلاف نظر اکثریت فقهای امامیه است. برخی از فقها برای اثبات حق خودِ بیمار برای ابراء پزشک، «سلطنت انسان مکلف بر جان خویشتن» را به عنوان دلیل ذکر کرده اند. حال این مقاله بر آن است به بررسی نظرات فقها امامیه در مورد ابراء ذمه پزشک بپردازد. مقاله حاضر با رویکرد تحلیلی- توصیفی بر منابع و اسناد معتبر کتابخانه نگاشته شده است و فرضیه های مطروحه درمقاله نیز به اثبات رسیده اند.
کلمات کلیدی :
اصل برائت، ابراء، ذمه پزشک، فقه امامیه.
بازدید امروز
440
بازدید دیروز
875
بازدید کل
107,625
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !