اخذ مجوز از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در تاریخ 1 اسفندماه 1402
اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت 87510 مورخ 1399/11/06
فصلنامه " تحقیقات نوین میان رشته ای حقوق" در سیویلیکا نمایه میشود.
فصلنامه " تحقیقات نوین میان رشته ای حقوق" در magiran نمایه میشود.
فصلنامه " تحقیقات نوین میان رشته ای حقوق" در SID نمایه میشود.
فصلنامه " تحقیقات نوین میان رشته ای حقوق" در پرتال جامع علوم انسانی نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه " تحقیقات نوین میان رشته ای حقوق
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی انواع خسارات ناشی از نقض علائم تجاري در حقوق انگلستان و آمریکا
دوره 4، شماره 1، 1403، صفحات 67 - 77
1 دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی، گروه حقوق مالکیت فکری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده :
اعطای خسارت بهعنوان جبران نقض حقوق علائم تجاری، بهطور فزایندهای در اقتصادهای مدرنشده جهان اهمیت پیدا کرده است. نحوه محاسبه و ارزیابی خسارات ناشی از نقض حقوق علائم تجاری، همواره از یک سو برای محاکم قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری و از سوی دیگر برای مالکان این حقوق بهمنظور اثبات رابطه سببیت بین فعل مرتکب و ورود خسارت، چالشبرانگیز بوده است. به همین علت، در قوانین برخی کشورها مفهومی به نام خسارت اسمی یا اعتباری در مقابل خسارت واقعی ایجاد گردید. اصولاً منفعتی که متخلف از نقض حقوق علائم تجاری کسب مینماید، بیش از خسارتی است که دارنده آن حقوق متحمل میشود و به همین علت است که در انگلستان، مالک علامت تجاری در انتخاب بین دریافت خسارت واقعی و سود مرتکب مخیّر است. بااینحال، با افزایش موارد نقض حقوق علائم تجاری و رشد کالاهای تقلبی، در ایالاتمتحده آمریکا، دادگاهها متوجه شدهاند که اعطای خسارت تنبیهی ممکن است یک عامل بازدارنده ضروری برای محافظت از منافع دارندگان علائم تجاری باشد.
اعطای خسارت بهعنوان جبران نقض حقوق علائم تجاری، بهطور فزایندهای در اقتصادهای مدرنشده جهان اهمیت پیدا کرده است. نحوه محاسبه و ارزیابی خسارات ناشی از نقض حقوق علائم تجاری، همواره از یک سو برای محاکم قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری و از سوی دیگر برای مالکان این حقوق بهمنظور اثبات رابطه سببیت بین فعل مرتکب و ورود خسارت، چالشبرانگیز بوده است. به همین علت، در قوانین برخی کشورها مفهومی به نام خسارت اسمی یا اعتباری در مقابل خسارت واقعی ایجاد گردید. اصولاً منفعتی که متخلف از نقض حقوق علائم تجاری کسب مینماید، بیش از خسارتی است که دارنده آن حقوق متحمل میشود و به همین علت است که در انگلستان، مالک علامت تجاری در انتخاب بین دریافت خسارت واقعی و سود مرتکب مخیّر است. بااینحال، با افزایش موارد نقض حقوق علائم تجاری و رشد کالاهای تقلبی، در ایالاتمتحده آمریکا، دادگاهها متوجه شدهاند که اعطای خسارت تنبیهی ممکن است یک عامل بازدارنده ضروری برای محافظت از منافع دارندگان علائم تجاری باشد.
کلمات کلیدی :
علائم تجاری، خسارت، مالکیت، فکری، انگلستان، آمریکا
علائم تجاری، خسارت، مالکیت، فکری، انگلستان، آمریکا
-
356
-
174
-
1402/11/25
-
1403/01/19
-
1403/02/11